MASUI, Chris. - Leervaardigheid bevorderen in het hoger onderwi

Schrijver:
Titel: Leervaardigheid bevorderen in het hoger onderwijs. Een ontwerponderzoek bij eerstejaarsstudenten.
Uitgever: Leuven, Universitaire Pers, 2002
Bijzonderheden: Paperback, Nederlands, originele uitgeversomslag, 16x24 cm., xiii-340 pp. ISBN 9789058672148.
Prijs: € 34,00
Verzendkosten: € 6,99 (binnen België)
Meer info:
Studia Paedagogica : 31. Naast de opvang van steeds grotere groepen jongeren in het universitair onderwijs en een verbetering van het eerder lage rendement bestaat er bij het begin van de 21ste eeuw een groeiende behoefte aan afgestudeerden die voorbereid zijn op levenslang leren. In het kader van deze problematiek werd onderzocht of het mogelijk is een onderwijsleeromgeving te ontwerpen die de leervaardigheid of het zelfgereguleerd leren van studenten bevordert. Op basis van de onderwijspsychologische literatuur selecteerde de auteur een aantal competenties van de expertstudent. Vooreerst vier metacognitieve leeractiviteiten of activiteiten die de eigen cognitieve processen voorbereiden, sturen en bewaken namelijk 'zich orienteren', 'plannen', 'toetsen' en 'reflecteren'. In tweede instantie de, als affectief-motivationele leeractiviteiten, voor 'zichzelf beoordelen', 'waarderen', 'omgaan met gevoelens' en 'attribueren'. In een ontwerpexperiment met 141 eerstejaars, verdeeld over een experimentele groep en twee controlegroepen, werd onderzocht of de geselecteerde vaardigheden konden aangeleerd worden en welke impact ze hadden op het studieresultaat. De experimentele interventie bestond uit een geintegreerde set van instructieprincipes zoals o.m. het werken in de reele studiecontext en het rekening houden met de studieorientatie van de studenten. Deze principes werden geconcretiseerd in een reeks sessies en aangevuld met oefen- en transferopdrachten. De uitgevoerde metingen en analyses laten toe om te besluiten dat de ontwikkelde onderwijsleeromgeving in grote mate de verwachte effecten opleverden. De experimentele studenten beschikken voor alle onderzochte metacognitieve en affectief-motivationele regulatievaardigheden over meer metakennis dan de controlestudenten. Ze vertonen meer regulatiegedrag voor de interventievakken en nemen een grotere verantwoordelijkheid op zich voor hun studieprestaties. Ook maken de experimentele studenten in een nieuwe context meer gebruik van de aangeleerde vaardigheden en ze behalen betere studieresultaten dan de controlestudenten. De experimentele interventie werd door de deelnemers als meer effectief beoordeeld dan de controle-interventie. Tenslotte kon de auteur we het belang van metakennis en regulatiegedrag in het leerproces duidelijk afleiden uit de aanzienlijke bijdrage van deze variabelen tot de verklaring van het studieresultaat. Aanbevelingen en uitdagingen voor de praktijk van het hoger onderwijs die aansluiten bij dit onderzoek zijn o.m. integratie van zelfregulatie in het curriculum, promotie van een leercultuur en stimulering van nieuwe onderwijscompetenties.
Verder lezen

Erik Tonen Books uit Antwerpen

zakelijk

Logo Erik Tonen Books

Bedankt voor uw bestelling.
We sturen uw bestelling via verzendpartner POSTNL ** tarief voor alle pakjes ongeacht het gewicht is 6.99 Euro voor Nederland en België. U ontvangt van ons altijd een bevestiging en een factuur per e-mail.

De verkoper zal binnen 3 werkdagen contact met u opnemen om de koop verder af te handelen.

Afbeeldingen (Klik om te vergroten)

MASUI, Chris. - Leervaardigheid bevorderen in het hoger onderwijs. Een ontwerponderzoek bij eerstejaarsstudenten.

Voer uw gegevens hieronder in om deze titel te bestellen bij Erik Tonen Books

Stuur mij de Boekwinkeltjes nieuwsbrief
De captcha wordt geladen. Een ogenblik geduld...
Op het bezoeken van onze website, zo ook het plaatsen van een bestelling, zijn onze Algemene voorwaarden van toepassing.

Het huisnummer is ook opgegeven in het straat veld. Gelieve controleren of de velden straat en huisnummer correct zijn opgegeven.

Straat:
Nummer:

De captcha wordt geladen. Een ogenblik geduld...
 
  • Alle boeken zijn compleet en verkeren in normale antiquarische staat, tenzij anders beschreven. Kleine onvolkomenheden, zoals een ingeplakte ex-libris of een naam op het schutblad, zijn niet altijd vermeld
  • U handelt deze order direct af met Erik Tonen Books
    Dit boekwinkeltje is een zakelijke verkoper. Hierdoor heeft u o.a. herroepingsrecht waarmee u het boek binnen 14 dagen na ontvangst retour kunt sturen. Verder lezen.
  • Na uw bestelling ontvangen u en Erik Tonen Books een bevestiging per e-mail. In de e-mail staan de naam, adres, woonplaats en telefoonnummer van Erik Tonen Books vermeld
  • De Koper betaalt de verzendkosten, tenzij anders overeen gekomen
  • Erik Tonen Books kan betaling vooraf vragen
  • Boekwinkeltjes.nl probeert Kopers en Verkopers tot elkaar te brengen. Boekwinkeltjes.nl is echter nimmer partij bij een overeenkomst die gesloten wordt tussen Koper en Verkoper door gebruikmaking van de site. Als u een geschil hebt met één of meer gebruikers, dient u dit zelf op te lossen. U vrijwaart Boekwinkeltjes.nl van enigerlei vorderingen, aanspraken op schadevergoeding en dergelijke, verband houdende met dergelijke geschillen.

Onthoud mijn gegevens

Veilig, snel en eenvoudig bestellingen plaatsen?

Registreer u vrijblijvend als koper!

Veiligheidscode

Uitleg over de veiligheidscode en instellingen

Wijzig veiligheidscode-instellingen

Besteld, hoe nu verder?

Nadat u een bestelling heeft geplaatst wordt er een bevestiging per e-mail verzonden naar u en de verkoper.
De verkoper zal binnen 3 werkdagen contact met u opnemen om de koop verder af te handelen. Afhankelijk van uw locatie heeft u in de meeste gevallen binnen 2 dagen uw bestelling in huis.