Vragen over kopen

Hoe bestel ik een boek?

Indien u een boek wilt bestellen, dan klikt u op de naam van het boekwinkeltje. De naam staat rechts van de prijs vermeld op de zoekpagina.

U ziet vervolgens het bestelformulier dat u verder kunt invullen

Na het plaatsen van de bestelling wordt een automatische bevestiging van Boekwinkeltjes verzonden naar de koper en verkoper

De verkoper zal binnen het vermelde aantal dagen contact met u opnemen om de koop verder af te handelen.

Niets van de verkoper gehoord?

Controleer eerst uw postvak ongewenste e-mail,, de meeste verkopers reageren binnen de aangegeven tijd.

In de bevestigingsmail staat hoe snel de verkoper verwacht te reageren, standaard is dit 3 dagen.

Het staat u vrij om een herinnering naar de verkoper te sturen. Als u binnen afzienbare tijd geen reactie heeft ontvangen, neem dan contact met ons op.

Wat zijn de leveringsvoorwaarden?

Alle boeken dienen compleet te zijn en in normale antiquarische staat te verkeren, tenzij anders beschreven. Kleine onvolkomenheden, zoals een stempel, een ingeplakte ex-libris of een naam op het schutblad, worden niet altijd vermeld. Na een bestelling ontvangen de Koper en de Verkoper een bevestiging per e-mail. In deze e-mail staan ook de adresgegevens.

De koper handelt deze bestelling rechtstreeks af met de verkoper

De verkoper kan betaling vooraf vragen

De koper betaalt de verzendkosten, tenzij anders overeengekomen

Boekwinkeltjes.nl bemiddelt uitsluitend tussen koper en verkoper en is op generlei wijze verantwoordelijk voor de afwikkeling van bestellingen.

Hoe zit het met de wettelijke bedenktijd van 14 dagen?

In de meeste gevallen doet u zaken met een particuliere verkoper, er is dan geen wettelijke bedenktijd bij koop op afstand van toepassing. Juridisch gezien geldt: de verkoper moet informeren en de koper heeft een onderzoeksplicht.

Wanneer de verkoper aangeeft de goederen als bedrijf te verkopen, heeft u recht op de wettelijke bedenktijd bij koop op afstand van veertien werkdagen.
Lees meer over de verschillen.

Op de bestelpagina staat rechtsboven onder de naam van de verkoper of deze een particulier of zakelijke verkoper is.

Ontvang ik een factuur van de verkoper?

Nee, niet in alle gevallen. Alleen zakelijke verkopers kunnen u een factuur overhandigen, particuliere verkopers hebben deze mogelijkheid niet.

Op de bestelpagina staat rechtsboven onder de naam van de verkoper of deze een particulier of zakelijke verkoper is.

Hoe bestel ik meerdere titels zonder steeds mijn naam en adres in te vullen?

Indien u meerdere titels wilt bestellen, dan vermeldt u bij het eerste boek uw naam en adres; klik bovendien "Onthoud mijn gegevens" aan.

Sinds de nieuwe versie kunt u ook inloggen als koper. Hier kunt u uw gegevens opgegeven die wij automatisch invullen in het bestelformulier.

Kan ik betalen met een boekenbon?

Boekwinkeltjes.nl heeft geen eigen boekbon. Ook kunt u niet betalen met de Nederlandse Boekenbon.

Help de veiligheidscode werkt niet...

Om ongewenste spam te voorkomen dient u bij het plaatsen van een bestelling of bij het stellen van een vraag via het contactformulier een veiligheidscode in te vullen. Er zijn twee varianten van de veiligheidscode. Bij de eerste dient u het woord te vertalen in een getal. De tweede versie betreft de Google Re-captcha.

De Google Re-captcha: In de meeste gevallen is het slechts "Ik ben geen robot" aanvinken al genoeg, soms moet er echter een puzzeltje worden opgelost. Bijvoorbeeld: Bij de vraag "Selecteer alle hamburgers", moet u alle hamburgers selecteren. Soms moet u een of twee vervormde woorden invullen

Voor meer informatie en het kiezen van een veiligheidscode klik hier.

Waar staan bepaalde afkortingen voor?

Sommige verkopers gebruiken afkortingen in het veld bijzonderheden om informatie over of de conditie van het boek weer te geven. Hieronder ziet u een lijst met enkele afkortingen.

so Stofomslag
bso Beschadigde stofomslag
lbso Licht beschadigde stofomslag
lb Licht beschadigd
VR Vertaalde roman
G Geschiedenis
L&V Landen en volken
J&K Jeugd en kinderboek
lit. sec. Literatuur secundair
z.j. Zonder jaartal

Hoe gaat Boekwinkeltjes met mijn persoonlijke gegevens om?

Uiteraard heel voorzichtig. U kunt alles over privacy hier lezen.

Hoe kan ik een verkoper beoordelen?

Wanneer u geregistreerd bent als koper kunt u op de pagina Bestellingsoverzicht klikken op de betreffende bestelling. Drie dagen na de bestelling zal daar de knop Schrijf een beoordeling staan.

Heeft u geen account, dan is het mogelijk dat u per e-mail wordt uitgenodigd. Deze uitnodigingen worden door ons willekeurig verzonden.

Vragen over verzending

Hoeveel bedragen de portokosten?

Elke verkoper kan via andere kanalen de boeken verzenden. Daardoor kunnen de verzendkosten per boekwinkeltje verschillen.
Hieronder staan de officiële tarieven voor verzending binnen Nederland.
Verkopers kunnen verzendlabels aanmaken voor deze tarieven.

PostNL

Soort Gram Prijs Kortingsprijs*
Brief 20 Gram €1,09
Brief 50 Gram €2,18
Brief 100 Gram €3,70
Brief 350 Gram €3,70
Brief 2000 Gram €4,85
Brievenbuspakje 2000 Gram €4,95 € 3,85
Pakket 10000 Gram €7,95 € 7,70

* Verkopers van Boekwinkeltjes kunnen verzendlabels kopen met korting voor deze prijs.

DPD

Soort Gram Prijs
Pakket (DPD Classic) 20000 Gram €6,85
Brievenbuspakje (DPD Parcelletter) 20000 Gram €5,25
Klein pakket 3000 Gram €6,25

DHL

Soort Gram Prijs
Brievenbuspakje 1000 Gram €4,70
Standaard pakket 20000 Gram €6,25

Wat zijn de portokosten als ik bij verschillende boekwinkeltjes bestel?

U doet met ieder boekwinkeltje apart zaken. Als u dus bij verschillende boekwinkeltjes bestelt, dan bent u meerdere keren portokosten verschuldigd. De boeken worden niet vanuit 1 centraal magazijn verzonden, maar staan bij de boekwinkeltjes thuis of in de winkel.

Zijn zendingen verzekerd?

Nee, niet alle zendingen zijn verzekerd.

Vragen over verkopen

Ik wil mijn boeken verkopen. Hoe open ik een boekwinkeltje?

Lees de mogelijkheden om een boekwinkeltje te openen.

Als verkoper ben ik tijdelijk niet bereikbaar (bv vakantie), wat moet ik dan doen?

Ga naar uw inlogscherm / Mijn Gegevens en gebruik de afwezigheidsmodus

Ik wil foto´s bij mijn boeken zetten; hoe gaat dat?

Via de pagina "Alle titels weergeven", klikt u op wijzigen van de betreffende titel. Daar kunt u rechtsboven een afbeelding aan het boek toevoegen

Het aantal afbeeldingen per titel is niet gelimiteerd

Door te klikken op de knop "Maak hoofdtitel" kunt u bepalen welke afbeelding in de zoekmachine getoond wordt.

Ik ben het wachtwoord van mijn boekwinkeltje kwijt, hoe nu verder?

Nadat u eenmaal een foute inlogpoging heeft gedaan, krijgt u in de rode balk de mogelijkheid om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Wanneer u hierop klikt, geeft de vervolgpagina meer uitleg over het aanvragen van een nieuw wachtwoord.

Bij vragen kunt u via het contactformulier contact met ons opnemen.

Ik wil het abonnement wijzigen, hoe kan dit?

In het deelnemersgedeelte op de pagina "Mijn gegevens" kunt u uw abonnement verhogen of verlagen.

Op de eerst volgende factuur zal, indien nodig, een verrekening van het abonnement plaatsvinden.

Mocht u nog aanvullende vragen hebben, neem dan contact met de klantenservice op.

Hoe kan ik mijn boekwinkeltje opzeggen?

Neemt contact op met de klantenservice van Boekwinkeltjes. Dit kan via de volgende link.

Hoe kan ik de facturatietermijn wijzigen?

Heeft u een factuur ontvangen voor een periode langer dan dat u eigenlijk wenst? Dat is geen probleem via onze klantenservice kunt u een verzoek indienen om de factuur te wijzigen. Via de pagina Mijn gegevens kunt u voor volgende facturen zelf de facturatie termijn bepalen. Voor het provisie abonnement is dit niet mogelijk, de factuur termijnen daarvoor staan vast.

Hoe geef ik een machtiging voor een automatische incasso af?

In het deelnemersgedeelte op de pagina "Mijn gegevens" kunt u een online machtiging voor automatische incasso doorgeven. Dit kan via de link "Een machtiging voor automatische incasso van uw IBAN rekeningnummer afgeven".

Zoals bij de link vermeld, verloopt dit via een beveiligde verbinding.

Mocht u nog aanvullende vragen hebben, neem dan contact met de klantenservice op.

Hoe kan ik mijn voorraadlijst printen?

Dit kan het beste via de knop Boekendump op de homepagina van het verkopersgedeelte.

Daar kunt u een Excel, TAB of CSV bestand downloaden. Welke u met verschillende programma's (zoals Office Excel) kunt openen en daarna kunt printen.

Hoe kunnen de verzendkosten worden ingesteld?

Er zijn twee mogelijkheden om verzendkosten toe te passen op uw boekenaanbod. De eerste mogelijkheid is een vast bedrag voor al uw boeken. De tweede optie is om per boek de verzendkosten (vooraf) aan te geven, hiervoor kunt u verzendkost categorieën aanmaken.

Bij het kiezen voor de eerste mogelijkheid wordt direct bij al uw boeken het opgegeven verzendkosten bedrag getoond. Bij de tweede optie maakt u eerst categorieën aan, die u daarna op de boek wijzig pagina of bij het boek toevoegen kunt selecteren.

Hoe kan ik betalingen ontvangen via iDeal of Bancontact?

Via Onlinebetaalplatform kunt u op Boekwinkeltjes online betalingen ontvangen. Afhankelijk van uw wensen kunnen kopers direct met iDeal (Nederland) of Bancontact (België) betalen. Of kunt u een betaallink aanmaken en die naar de koper sturen. Meer informatie over de mogelijkheden kunt u vinden in het verkopersgedeelte op de pagina iDeal.

Hoe kan ik een beoordeling over mijn boekwinkeltje verwijderen?

Dat is helaas niet mogelijk. Het staat kopers vrij om een beoordeling over uw boekwinkeltje te plaatsen. Mocht er onjuistheid in een beoordeling staan kan de koper de beoordeling tot 2 weken na het plaatsen wijzigen.

Hoe zit het met belastingen?

Wij kunnen u helaas geen belastingadvies geven, voor specifieke vragen adviseren we u om advies in te winnen bij een fiscalist of de Belastingtelefoon te bellen.

Vanwege de Europese DAC7-rapportage wetgeving moeten digitale platformen zoals Boekwinkeltjes gerealiseerde omzetgegevens doorgeven aan de overheid in uw land.
Er is een drempel waarbij deze informatieplicht niet van toepassing is. Bij minder dan 30 verkochte boeken per jaar of minder dan 2000 euro omzet per jaar is er geen rapportage vereist. De rapportage heeft niet automatisch invloed op de te betalen belastingen.

Mocht u hierover verdere vragen hebben vernemen we dit graag.

Meer informatie kunt u ook vinden op de website van de Belastingdienst .

Rapportageplicht is niet hetzelfde als inkomstenbelasting moeten betalen

Deze nieuwe rapportage betekent niet dat u ook meteen belasting moet betalen over die inkomsten. Ook niet als u 30 keer of meer verkoopt of voor meer dan € 2000.
Als u hobbymatig of in privésfeer verkoopt, hoeft u hierover meestal geen inkomstenbelasting te betalen. Als u inkoopt en verkoopt en daarmee winst kunt verwachten. Dan worden uw online verkopen gezien als bron van inkomen. Over de winst moet u dan belasting betalen..

Overige vragen

Wat moet ik doen als mijn vraag hier niet bij staat?

Stuur een bericht naar boekwinkeltjes.nl zodat wij uw vraag toch kunnen beantwoorden.