Mathijsen, Ilona C H - Denken en handelen van docenten
Schrijver: | Mathijsen, Ilona C H |
---|---|
Titel: | Denken en handelen van docenten |
ISBN: | 9039342431 |
Taal: | Nederlands |
Uitgever: | Universiteit Utrecht, proefschrift, 2006 |
Bijzonderheden: | 76 blz., paperback, in prima/goede staat, paraaf voorin verder schoon en goed |
Prijs: | € 7,50 (Excl. verzendkosten) |
Meer info: |
Het voortgezet onderwijs wordt – zowel nationaal als internationaal – voortdurend
geconfronteerd met vernieuwingen: zowel vakspecifieke vernieuwingen als vernieuwingen van meer algemeen didactische aard. In Nederland is in de periode 1998-2000 bijvoorbeeld in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs een ingrijpende onderwijsvernieuwing geïmplementeerd ter versoepeling van de overgang van het voortgezet naar het hoger onderwijs: de vernieuwde Tweede Fase. Eén van de aspecten van deze vernieuwing betreft het stimuleren van een meer zelfstandige manier van werken en studeren van leerlingen (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, 2005). De docent wordt veelal als cruciaal beschouwd voor een succesvolle implementatie van onderwijsvernieuwingen (bijvoorbeeld Calderhead, 1996). Zo ook bij de Tweede Fase: van de docent wordt verwacht dat hij onder andere leert omgaan met profielen ter vervanging van vakkenpakketten, met onderwijs in vaardigheden, met veranderde exameneisen, dat hij het zelfstandige leren van leerlingen stimuleert, enzovoorts. Vanwege die aandacht voor zelfstandigheid van leerlingen beoogt de Tweede Fase ook veranderingen in de dagelijkse lespraktijk waarmee de kern van het functioneren en de professionele identiteit van docenten wordt geraakt (van den Akker, 1996). Zo laat van Veen (2003) zien dat er voor docenten met de komst van de Tweede Fase veel op het spel kan staan: de professionele opvattingen van docenten – hoe zij zichzelf zien en wat ze in hun werk belangrijk vinden – kunnen onder druk komen te staan, zeker als deze incongruent blijken met de visie die aan de Tweede Fase ten grondslag ligt. In het onderhavige onderzoek richten we ons op het functioneren van docenten in de context van deze Tweede Fase en in het bijzonder op de relatie tussen het denken en het handelen van ervaren docenten die lesgeven in de exacte vakken in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. We stellen de relatie tussen het denken en het handelen centraal omdat studies niet eenduidige resultaten rapporteren: het handelen blijkt soms consistent en soms inconsistent met het denken (zie hoofdstuk 2). Een docent kan bijvoorbeeld samenwerkend leren belangrijk vinden en daarmee consistent gedrag vertonen wanneer hij leerlingen veelvuldig in groepen aan opdrachten laat werken. Een docent kan van mening zijn dat leerlingen het beste leren door te verwoorden hoe ze iets begrijpen, maar leerlingen daar amper gelegenheid toe bieden. Dan is sprake van een lage mate van consistentie, of van inconsistentie. Door dergelijke (in)consistenties te onderzoeken, hopen we de relatie tussen het denken en het handelen van docenten beter te begrijpen. Een onderwijsvernieuwing als de Tweede Fase biedt hiertoe volgens ons een geschikte context omdat deze niet alleen bestaande opvattingen (vergelijk van Veen, 2003) maar ook het handelen en de relatie daartussen, onder druk kan zetten. Docenten kunnen zich bijvoorbeeld in de situatie bevinden dat ze ‘wel willen maar niet kunnen’ of dat ‘ze niet meer kunnen wat ze willen’. Met dit onderzoek hopen we een bijdrage te leveren aan inzicht in de relatie tussen denken en handelen door bij twee ervaren docenten (Erwin, een biologiedocent, en Philip, een natuurkundedocent op een diepgaande manier deze relatie, in de context van de Tweede Fase, te bestuderen. Vanwege deze context voorziet het onderzoek daarnaast wellicht in inzichten over factoren die het welslagen of mislukken van innovaties bevorderen. Ten slotte kan inzicht in het optreden van (in)consistentie relevant zijn voor opleiding, nascholing en begeleiding van docenten. |
Verzending van boeken vindt plaats na ontvangst van de betaling. Ophalen is mogelijk na afspraak.
Wij reageren altijd binnen 24 uur na uw bestelling. Heeft u binnen deze tijd geen reactie ontvangen, dan is onze mail waarschijnlijk in de spambox terecht gekomen.
We verzenden via DPD. De tarieven voor thuisbezorging bedragen € 4,15 voor brievenbuspost, € 6,00 voor pakketten tot 1 kg en € 6,25 voor pakketten van 1 kg tot 10 kg. Voor pakketten is het mogelijk om deze af te halen bij een DPD parcelshop, bij pakketten tot 1 kg bedragen de verzendkosten dan € 5,00 en bij pakketten van meer dan 1 kg bedragen de verzendkosten dan € 5,25. Boeken worden standaard naar het huisadres gezonden, wilt u liever afhalen bij een parcelshop, dan dit graag bij de bestelling aangeven. Meerdere boeken ineens kopen scheelt verzendkosten.
De verzendkosten naar België bedragen € 7,00 thuisbezorgd.
Verzendkosten naar andere landen zijn op aanvraag.
Retourneren is mogelijk binnen 14 dagen. Retourkosten zijn voor eigen rekening.
Wij reageren altijd binnen 24 uur na uw bestelling. Heeft u binnen deze tijd geen reactie ontvangen, dan is onze mail waarschijnlijk in de spambox terecht gekomen.
We verzenden via DPD. De tarieven voor thuisbezorging bedragen € 4,15 voor brievenbuspost, € 6,00 voor pakketten tot 1 kg en € 6,25 voor pakketten van 1 kg tot 10 kg. Voor pakketten is het mogelijk om deze af te halen bij een DPD parcelshop, bij pakketten tot 1 kg bedragen de verzendkosten dan € 5,00 en bij pakketten van meer dan 1 kg bedragen de verzendkosten dan € 5,25. Boeken worden standaard naar het huisadres gezonden, wilt u liever afhalen bij een parcelshop, dan dit graag bij de bestelling aangeven. Meerdere boeken ineens kopen scheelt verzendkosten.
De verzendkosten naar België bedragen € 7,00 thuisbezorgd.
Verzendkosten naar andere landen zijn op aanvraag.
Retourneren is mogelijk binnen 14 dagen. Retourkosten zijn voor eigen rekening.
De verkoper zal binnen 1 werkdag contact met u opnemen om de koop verder af te handelen.
Het huisnummer is ook opgegeven in het straat veld. Gelieve controleren of de velden straat en huisnummer correct zijn opgegeven.
Straat:
Nummer:
- Alle boeken zijn compleet en verkeren in normale antiquarische staat, tenzij anders beschreven. Kleine onvolkomenheden, zoals een ingeplakte ex-libris of een naam op het schutblad, zijn niet altijd vermeld
- U handelt deze order direct af met Boekenprinses
Dit boekwinkeltje is een zakelijke verkoper. Hierdoor heeft u o.a. herroepingsrecht waarmee u het boek binnen 14 dagen na ontvangst retour kunt sturen. Verder lezen. - Identiteit verkoper:
Boekenprinses
Kamer van Koophandel nummer: 74918257
NL860073166B01
- Na uw bestelling ontvangen u en Boekenprinses een bevestiging per e-mail. In de e-mail staan de naam, adres, woonplaats en telefoonnummer van Boekenprinses vermeld
- De Koper betaalt de verzendkosten, tenzij anders overeen gekomen
- Boekenprinses kan betaling vooraf vragen
- Boekwinkeltjes.nl probeert Kopers en Verkopers tot elkaar te brengen. Boekwinkeltjes.nl is echter nimmer partij bij een overeenkomst die gesloten wordt tussen Koper en Verkoper door gebruikmaking van de site. Als u een geschil hebt met één of meer gebruikers, dient u dit zelf op te lossen. U vrijwaart Boekwinkeltjes.nl van enigerlei vorderingen, aanspraken op schadevergoeding en dergelijke, verband houdende met dergelijke geschillen.
Onthoud mijn gegevens
Registreer u vrijblijvend als koper!
Besteld, hoe nu verder?
De verkoper zal binnen 1 werkdag contact met u opnemen om de koop verder af te handelen. Afhankelijk van uw locatie heeft u in de meeste gevallen binnen 2 dagen uw bestelling in huis.