J. de Leeuw , Amp , J. Kannekens 107095 - Bedrijfsethiek voor

Schrijver:
Titel: Bedrijfsethiek voor HBO
ISBN: 9789055737055
Taal: Nederlands
Uitgever: Damon B.V., Uitgeverij
Bijzonderheden: Goed, 2006, Gekartonneerd, 298p
Prijs: € 17,50
Verzendkosten: € 4,50 (binnen Nederland)
Meer info:
Het boek 'Bedrijfsethiek voor HBO' is ontwikkeld vanuit de intentie recht te doen aan de competenties die samenhangen met de beroepsprofielen van HBO's die opleiden voor functies binnen commerciële organisaties. Daarbij kunt u denken aan HEO, HTO, HBO Personeel en Arbeid, Hoger Hotel Onderwijs en Hoger Toerisme Onderwijs. De methode is ook goed bruikbaar binnen opleidingsprogramma's van lerarenopleidingen op het gebied van mens- en maatschappijwetenschappen. De methode begint met vier inleidende hoofdstukken die betrekking hebben op ethiek, gevolgd door twee inleidende hoofdstukken over beroeps- en bedrijfsethiek. Het vervolg omvat zeven hoofdstukken met specifieke onderwerpen uit de bedrijfsethiek: de bedrijfscode en de integere manager; ethiek en marketing; ethiek en reclame; ethiek en HRM/Personeelsmanagement; ethiek en horeca; ethiek en toerisme; ethiek en mensenrechten. De twee laatste hoofdstukken bevatten specifieke tools: een stappenplan ethiek en een instructie voor debatteren over ethiek. Speciaal met het oog op zelfstandig studeren is ook een uitgebreide index opgenomen. De methode wordt afgesloten met het notenapparaat. Ander kenmerken van deze uitgave zijn: - geschikt als leermateriaal binnen klassiek onderwijs maar ook bij Probleem Gestuurd Onderwijs of bij Project Onderwijs. - het geeft een complete introductie in bedrijfsethiek en MVO. - goed leesbaar voor een HBO-student. - een fraaie vormgeving in een full color opmaak. - elk hoofdstuk bevat veel schema's ter verduidelijking van de stof. - elk hoofdstuk eindigt met een aantal cases in opdrachtvorm en een aantal debatstellingen. - in totaal bevat het boek meer dan honderd cases! \"Een volledig vernieuwd leerboek bedrijfethiek voor hbo en leraaropleidingen mens- en maatschappijwetenschappen. De eerste vier hoofdstukken over ethiek hebben een algemeen inleidend karakter, daarna volgen twee inleidende hoofdstukken over beroeps- en bedrijfsethiek. Het leeuwendeel van het boek bestaan uit zeven hoofdstukken met specifieke onderwerpen uit de bedrijfsethiek. Een hoofdstuk over esthetische debat besluit het boek. Het boek is verzorgd uitgevoerd met veel tekstkaders en afbeeldingen in kleur, de tekst is vakkundig geschreven, het betoog is overzichtelijk gepresenteerd.\" NBD Biblion, Wim Fievez, 9 Juni 2006 Inhoud Hoofdstuk 1 Wat is ethiek? 11 Paragraaf 1 Introductie 11 Paragraaf 2 Optieken 12 Paragraaf 3 De eigen aard van de ethische optiek 14 Paragraaf 4 Ethisch handelen: verantwoordelijkheid nemen en dragen 16 Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 21 Hoofdstuk 2 Waarden en normen 25 Paragraaf 1 Introductie 25 Paragraaf 2 Moraal 26 Paragraaf 3 Moraal en levensbeschouwing 30 Paragraaf 4 Moraal en belang 31 Paragraaf 5 De functie van moraal 33 Paragraaf 6 De ontwikkeling van de moraal bij het individu 34 Paragraaf 7 Veranderingen in de moraal 38 Paragraaf 8 Cases en debatstellingen 38 Hoofdstuk 3 Ethische theorieën Hoofdstuk 3 Ethische theorieën 43 Paragraaf 1 Inleiding 43 Paragraaf 2 Gevolgenethiek 44 Paragraaf 3 Beginselethiek 47 Paragraaf 4 Discussie tussen gevolgen- en beginselethiek 50 Paragraaf 5 Deugdenethiek 51 Paragraaf 6 Keuzestof: christelijke rechtvaardigheidsethiek 53 Paragraaf 7 Cases en debatstellingen 56 Hoofdstuk 4 Ethiek als proces 59 Paragraaf 1 Inleiding 59 Paragraaf 2 Ethische gevoeligheid 60 Paragraaf 3 Ethische analyse 62 Paragraaf 4 Ethisch oordeel 63 Paragraaf 5 Ethische motivatie 64 Paragraaf 6 Ethisch handelen 67 Paragraaf 7 Ethische communicatie 68 Paragraaf 8 Cases en debatstellingen 71 Hoofdstuk 5 Beroepsethiek 75 Paragraaf 1 Inleiding 75 Paragraaf 2 Wat is beroepsethiek? 76 Paragraaf 3 Beroepscodes 79 Paragraaf 4 Hoe te handelen bij onoverkomelijke gewetensbezwaren? 84 Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 92 Hoofdstuk 6 Bedrijfsethiek en MVO 97 Paragraaf 1 Inleiding 97 Paragraaf 2 Wat is bedrijfsethiek? 97 Paragraaf 3 Waar speelt bedrijfsethiek zich af? 100 Paragraaf 4 Het belang van bedrijfsethiek 101 Paragraaf 5 Wat mogen we van een bedrijf verlangen op ethisch gebied? 107 Paragraaf 6 Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen? (MVO) 109 Paragraaf 7 Cases en debatstellingen 116 Hoofdstuk 7 De bedrijfscode en de integere manager 121 Paragraaf 1 Inleiding 121 Paragraaf 2 De bedrijfscode 121 Paragraaf 3 Moreel leiderschap: de integere manager 128 Paragraaf 4 Cases en debatstellingen 138 Hoofdstuk 8 Ethiek en marketing 143 Paragraaf 1 Inleiding 143 Paragraaf 2 Strategisch marketingmanagement en ethiek 143 Paragraaf 3 Tactische marketing en ethiek 151 Paragraaf 4 Cases en debatstellingen 159 Hoofdstuk 9 Ethiek en reclame 163 Paragraaf 1 Inleiding 163 Paragraaf 2 Reclame en het individu 164 Paragraaf 3 Reclame en de samenleving 169 Paragraaf 4 Choqueren en inspireren 173 Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 179 Hoofdstuk 10 Ethiek en HRM/Personeelsmanagement 181 Paragraaf 1 Inleiding 181 Paragraaf 2 Gedragscodes in het personeelsbeleid 183 Paragraaf 3 Een genenpaspoort bij personeelswerving? 186 Paragraaf 4 Arbeidsbemiddeling en discriminatie 188 Paragraaf 5 Ethiek en de filosofie van Human Resources Management 192 Paragraaf 6 Cases en debatstellingen 197 Hoofdstuk 11 Ethiek en horeca 207 Paragraaf 1 Inleiding 207 Paragraaf 2 Gastvrijheid en kwaliteit in de horeca 209 Paragraaf 3 Sociale hygiëne en ethische codes in de horeca 211 Paragraaf 4 Cases en debatstellingen 215 Hoofdstuk 12 Ethiek en toerisme 225 Paragraaf 1 Inleiding 225 Paragraaf 2 Wat is toerisme? 227 Paragraaf 3 Wat is duurzaam toerisme? 230 Paragraaf 4 Gedragscodes in de toeristische sector 238 Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 242 Hoofdstuk 13 Mensenrechten en bedrijfsleven 251 Paragraaf 1 Inleiding 251 Paragraaf 2 Mensenrechten 252 Paragraaf 3 Mensenrechten en het (internationale) bedrijfsleven 254 Paragraaf 4 Verantwoordelijkheid van bedrijven 255 Paragraaf 4 Wat moet een bedrijf doen volgens Amnesty International? 257 Paragraaf 5 Cases en debatstellingen 258 Hoofdstuk 14 Stappenplan ethiek 263 Paragraaf 1 Inleiding 263 Paragraaf 2 Uitleg stappenplan aan de hand van een case 263 Paragraaf 3 Het stappenplan in een schema 269 Paragraaf 4 Cases 270 Hoofdstuk 15 Debatteren over ethiek 273 Paragraaf 1 Inleiding 273 Paragraaf 2 Wat is debatteren? 273 Paragraaf 3 Strategie en tactiek bij debatteren 275 Paragraaf 4 Argumenteren 278 Paragraaf 5 Argumentatiefouten 279 Paragraaf 6 De rollen in een debat 281 Paragraaf 7 Oefenstellingen 283
Verder lezen

De Slegte uit Almere

zakelijk

Logo De Slegte

De verkoper zal binnen 3 werkdagen contact met u opnemen om de koop verder af te handelen.

Afbeeldingen (Klik om te vergroten)

J. de Leeuw ,  Amp , J. Kannekens 107095 - Bedrijfsethiek voor HBO