Stel een vraag

Met het formulier hier onder kunt u contact op nemen met boekwinkel Dutch Aviation Pubns.


 

Hazewinkel, Harm J. en Theo Wesselink - Van ELTA tot ICAR - De 'wilde luchtvaart' in Nederland 1919 - 1922

De vraag gaat over de volgende titel:

Afbeelding: Hazewinkel, Harm J. en Theo Wesselink - Van ELTA tot ICAR - De 'wilde luchtvaart' in Nederland 1919 - 1922
Schrijver: Hazewinkel, Harm J. en Theo Wesselink
Titel: Van ELTA tot ICAR - De 'wilde luchtvaart' in Nederland 1919 - 1922
ISBN:
Uitgever: Dutch Aviation Publications, Venlo, 2022
Bijzonderheid: 438 pagina's, bijna 400 foto's, hardback. NIEUW!!
Prijs: € 49,95
€ 6,45
Meer info Het jaar 1919 is in de Nederlandse luchtvaart natuurlijk vooral de geschiedenis ingegaan als het jaar van de ELTA, de Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling Amsterdam. Niet veel later werd de KLM opgericht. Anthony Fokker richtte op 21 juli 1919 de Nederlandsche Vliegtuigenfabriek op. Maar er waren in die tijd veel meer luchtvaartondernemingen die overal in het land vliegdemonstraties verzorgden. De vliegtuigen van die ondernemingen werden gebruikt voor rondvluchten, vlieglessen, een enkele keer voor kortstondige luchtverbindingen. In nog zeldzamere gevallen beschikte iemand over een privévliegtuig. Daarnaast werden in Nederland in die tijd ook nog enkele vliegtuigen gebouwd voor de burgerluchtvaart, in de regel zonder veel succes.

In de zomer van 1919 kwamen diverse buitenlandse vliegers naar Nederland, al dan niet met hun eigen vliegtuig. In Nederland, dat buiten de oorlog was gebleven, bestond bij het publiek grote belangstelling voor dat nieuwe fenomeen, de luchtvaart. Men had er wel veel over gehoord, maar nog weinig gezien, want de militaire vliegerij in Nederland stelde tijdens de wereldoorlog niet veel voor. Bovendien was in Nederland, anders dan in de verarmde oorlogvoerende landen, geld te verdienen met vliegdemonstraties. De meeste vliegers kwamen uit Duitsland, al waren er ook enkele Fransen en Britten, een Oostenrijker en een Turk onder. Diverse Duitse vliegtuigbouwers weken uit naar het buitenland en ook in dit opzicht was Fokker niet de enige. De Nederlandse vliegtuigfabriek Van Berkel had contacten met Friedrichshafen en Dornier en de kortstondige vliegtuigfabriek van de NAVO te Cuyk had banden met Kondor.

Zo zijn hebben de periode 1919 tot 1922 heel wat vliegtuigen zonder registratie rondgevlogen, en vaak ook zonder veel sporen na te laten. Dit alles kan worden samengevat onder de naam ‘wilde luchtvaart’.
Boek bekijken

Dutch Aviation Pubns uit Venlo

particulier

Logo Dutch Aviation Pubns

Bij een gecombineerde bestelling bereken ik maar 1x verzendkosten.

De verkoper zal binnen 3 werkdagen contact met u opnemen om de koop verder af te handelen.