Stel een vraag

Met het formulier hier onder kunt u contact op nemen met boekwinkel Fahrenheit 451.


 

[Popular literature]. (Weyerman, Jacob Campo). - Den Amsterdamschen Hermes : zynde een historisch, poëetisch, en satyrisch verhaal van de zotheden der voorbyzynde, der tegenwoordige, en der toekomende eeuw; benevens eenige liefdensgevallen, staatkundige coffihuis opmerkingen en courant-perio...

De vraag gaat over de volgende titel:

Schrijver: [Popular literature]. (Weyerman, Jacob Campo).
Titel: Den Amsterdamschen Hermes : zynde een historisch, poëetisch, en satyrisch verhaal van de zotheden der voorbyzynde, der tegenwoordige, en der toekomende eeuw; benevens eenige liefdensgevallen, staatkundige coffihuis opmerkingen en courant-perio...
ISBN:
Uitgever:
Bijzonderheid: Amsterdam, Hendrik Bosch, 1722-1723, 2 delen in 1 band, (6 (van 10)),416; (4),416 pag., 2 identieke gegraveerde frontispieces waarop Weyerman zittend is afgebeeld, pen in de hand, met achter hem de godinnen van de Waarheid en de Schilderkunst, 52/...
Prijs: € 950,00
€ 5,50
Meer info = Scheepers I, 331; Waller 1851; Hanou, Nederlandse literatuur van de Verlichting (1670-1830), p.35-64; Altena e.a., De satiricus Jacob Campo Weyerman, de luis in de pels van de Verlichting (Catalogus Weyerman-tentoonstelling KB 1987). Zeldzaam convoluut dat alle 104 afleveringen van het meesterlijk-satirische tijdschrift bevat - het verscheen van 30 september 1721 tot 21 september 1723. Exemplaar uit het bezit van M. Buisman J.Fz, de grote bibliograaf van populair drukwerk, met zijn eigenaarsnaam op eerste vrije schutblad.Conditie: Twee bladen voorwerk ontbreken (in fotokopie ingevoegd): titelpagina en opvolgende "Papiere voorhangsel" (Franse titel met op verso "verklaaring tytelprent"aanwezig); vage waterschade in bovenhoek. De schilder, broodschrijver, pamflettist, vertaler, scharrelaar, afperser en avonturier Jacob Campo Weyerman (bij Charleroi 1677 - Gevangenpoort Den Haag 1747) was al bij leven een legende. Het multitalent groeide op in Breda, waar hij schilderlessen nam. In 1704 vertrok hij naar Londen om er te schilderen. Hij reisde door Duitsland en Frankrijk, handelde in kunst en begon te schrijven: gedichten en toneelstukken. Al snel wist Weyerman dat deze genres niet echt bij hem pasten en weinig opleverden bovendien. Rond 1720 stapte hij daarom over op proza, het genre waarin de meeste toekomst en het meeste geld leek te zitten. Vanuit Rotterdam lanceerde Weyerman zijn eerste tijdschrift, de Rotterdamsche Hermes (1720), een satirisch tijdschrift waarin de schrijver zich voorneemt om de concurrent, De Amsterdamsche Argus van Hermanus van den Burg, eruit te schrijven. Ook zal Weyerman proberen ‘allerlei soort van zaken, én op het vermakelijkste én op het nutste’ te presenteren. Geen ander genre paste beter bij Weyermans onrustige aard. Geen enkele literaire regel bond hem. Hij kon los, associatief schrijven, want hij was naar eigen zeggen geen ‘auteur, die zijn geschriften gedurig overlikt en overpolijst’. Vele tijdschriften volgden, waarin Weyerman experimenteerde met taalgebruik, met onderwerpen, die elkaar opvolgden als hedendaagse videoclips. Snelheid en afwisseling waren daarbij essentieel. Satire, moralistische stukken en sprookjes volgden op serieuze vertogen, karakterschetsen of losse opmerkingen. Voor beledigingen draaide Weyerman zijn hand niet om: ‘Een Ier is gewoonlijk een groot kerel met een kleine ziel; zo sterk als een paard, en zo dom als een ezel’. Collega-schrijvers kregen voortdurend vegen uit de pan, evenals willekeurig elke andere persoon die Weyerman niet aanstond. Ook was de schrijver gul met levenslessen. Zo heeft de ervaring hem ‘geleerd, dat de mens een bol is die voortrolt naarmate hij door de kolf van zijn hartstochten wordt voortgeslagen op de oneffen baan van de wereld’. Of: ‘dromen zijn belangrijke middelen om het innerlijk van onze hartstochten te ontdekken’. Hoewel tijdschriften het voordeel hadden dat ze wekelijks verschenen en op die manier voor een vaste bron van inkomsten zorgden, lukte het Weyerman niet altijd om aan genoeg geld te komen. De schrijver trouwde in 1727 en moest een heel gezin onderhouden. Daarom vertaalde hij, onder andere Don Quichot van Cervantes, en legde hij zich toe op serieuzere historische overzichtswerken zoals het sterk anti-papistische Historie des Pausdoms (1725-1728) en Levensbeschryvingen der Konstschilders (1729-1769), met daarin onder meer een zeer uitgebreide biografie van zichzelf. Weyerman was niet alleen een van de eerste journalisten die van zijn pen kon leven, hij was vermoedelijk ook de eerste journalist die begreep dat er aan roddels meer geld te verdienen viel. Gefortuneerde personen konden voorkomen dat hun wandelgangen in zijn tijdschriften terecht kwamen door zich af te kopen. Door onder meer deze chantagepraktijken belandde Weyerman in de Haagse Gevangenpoort. Daar sleet hij de laatste negen jaar van zijn leven. Hij temde er muizen en schreef rustig verder.
Boek bekijken

Fahrenheit 451 uit Leiden

zakelijk

Logo Fahrenheit 451

De verkoper zal binnen 3 werkdagen contact met u opnemen om de koop verder af te handelen.