Stel een vraag

Met het formulier hier onder kunt u contact op nemen met boekwinkel scaldis.


 

C.A.I.L van Nispen - De ramp met de Rhenus 127 op 30 mei 1940 te Willemstad

De vraag gaat over de volgende titel:

Afbeelding: C.A.I.L van Nispen - De ramp met de Rhenus 127 op 30 mei 1940 te Willemstad
Schrijver: C.A.I.L van Nispen
Titel: De ramp met de Rhenus 127 op 30 mei 1940 te Willemstad
ISBN:
Uitgever: Gemeentebestuur Willemstad, 1985, 58 pp., softcover met linnen plakrug
Bijzonderheid: 21 x 29,5 cm., 160 gr., goede conditie, naam op 1e titelblad, omlag wat vervuild
Prijs: € 14,00
€ 3,70
Meer info Met zw/w foto's en afb.
---------------------------------------------------

bron: Wikipedia
De Rhenus 127 was een binnenvaartschip dat op 30 mei 1940 op het Hollandsch Diep bij Willemstad is gezonken. Aan boord waren Belgische krijgsgevangenen, van wie er volgens de opgave van de Duitse bezetter 167 om het leven kwamen. Het vermoedelijke aantal slachtoffers ligt rond de 200.

De Rhenus 127 is in 1922 gebouwd als Rheinfahrt 47 voor Rheinschiffahrt AG, voormalig Fendel, in Mannheim, bij de werf van Boele in Bolnes. In 1939 werd het schip verkocht aan Rhenus AG in Mannheim en Rhenus 127 genoemd.

Na de capitulatie van Belgiƫ werd de Rhenus 127 ingezet om krijgsgevangen te vervoeren van Walsoorden in Zeeuws-Vlaanderen naar Duitsland. Op 30 mei rond 19:20 liep het schip ter hoogte van Willemstad, met ongeveer 1200 man aan boord, op een Duitse magnetische mijn. Dit gebeurde op ongeveer 300 meter uit de wal. De meeste opvarenden wisten zich te redden en een deel van de opvarenden wist van de gelegenheid gebruik te maken en te vluchten. De overige overlevenden werden de volgende dag weer op transport naar Duitsland gesteld. 134 van de omgekomen militairen werden begraven op een Erekerkhof bij de haven. Op last van de Duitse bezetter werd op 25 juli 1940 begonnen met het lichten van het schip.

Na reparatie kwam het schip in 1942 onder de naam Grebbeland in de vaart voor Scheepvaartbedrijf D.L.J. Akkermans in Rotterdam. In 1947 ging het over naar de Nederlandsche Stoomboot-Reederij & Reederij Akkermans NV in Rotterdam. In 1954 werd het verkocht aan Nestorak Handel & Transport Maatschappij NV in Rotterdam. In 1970 weer aan Franz Haniel GmbH in Duisburg-Ruhrort, die het schip Haniel Kurier 42 noemde. Het ging in 1971 in eigendom over naar T. Heuvelman in Werkendam en kreeg de naam Helena Janny. In 1980 werd het weer verkocht aan Vof. Diana in Nijmegen en voer het als Diana. In 1990 nam H. Stam in Tiel het over en schilderde er Henrean op. Het vertrok in 2008 naar Roemeniƫ, naar S.C. Concentro Shipping S.R.L. Constantza, en heette het schip Valeria. Daarna kwam het schip in bezit van Geval Shipping Ltd. in Nicosia onder de naam Speedo en het vaart anno 2013 onder de naam Athos voor een eigenaar in Giurgiu.
Boek bekijken

scaldis uit Middelburg

particulier

Logo scaldis

Bij vragen het aparte vragenformulier gebruiken, niet het bestelformulier - die vragen worden vaak niet gelezen. Bij vragen op het bestelformulier geldt het formulier als een bestelling.
Geen extra kosten voor verpakking of envelop; u betaalt uitsluitend de portokosten volgens tarief 2024 van Post.nl, waarbij de zending AAN HUIS bezorgd wordt. Dus geen zogenaamde besparing op de verzendkosten, of ogenschijnlijk lagere verzendkosten, waarbij u uiteindelijk 5 of 10 km moet gaan rijden naar het dichtstbij zijnde depot of parcelshop om het boek op te halen en waar u pas achter komt als het te laat is.
Voor Belgie (en andere landen) gelden andere tarieven.

ALTIJD foto van het boek in het juiste formaat (geen afbeelding als een scheef onscherp postzegeltje op een tafel die 10x zo groot is) met duidelijke en systematische omschrijving van de details en de conditie. Minpunten worden altijd vermeld en nooit verzwegen. U krijgt wat u ziet en u krijgt wat u leest; nooit onaangename verrassingen achteraf.
Verder lezen

De verkoper zal binnen 1 werkdag contact met u opnemen om de koop verder af te handelen.