Stel een vraag

Met het formulier hier onder kunt u contact op nemen met boekwinkel TTMboeken.


 

Ir. J.D. Ruys - Traceeren van Hoofdverkeerswegen en een proeve van traceering van een net van Hoofdverkeerswegen voor Enschede 1927

De vraag gaat over de volgende titel:

Afbeelding: Ir. J.D. Ruys - Traceeren van Hoofdverkeerswegen en een proeve van traceering van een net van Hoofdverkeerswegen voor Enschede 1927
Schrijver: Ir. J.D. Ruys
Titel: Traceeren van Hoofdverkeerswegen en een proeve van traceering van een net van Hoofdverkeerswegen voor Enschede 1927
ISBN:
Uitgever: ENSCHEDE, 18 November 1927.
Bijzonderheid:
Prijs: € 20,00
€ 4,15
Meer info Traceeren van Hoofdverkeerswegen en een proeve van traceering van een net van Hoofdverkeerswegen voor Enschede 1927.

Ir. J.D. Ruys

Softcover, geillustreerd
gebruikssporen, onduidelijk is of er bij dit werk losse kaarten behoren waarnaar verwezen wordt.

ENSCHEDE, 18 November 1927.
Onderwerp: Hoofdverkeerswegen voor Enschede.

Edelachtbare Heeren.
De periode, waarin de snelgroeiende stad Enschede zich thans bevindt, is tot zekere hoogte te vergelijken met het ontwikkelingsstadium van den mensch in zijne rijpere jeugd met hare problemen, haar zoeken, hare gewichtige vervormingen door welker voltrekking het kind tot volwassen individu wordt.

De stad Enschede staat m. i. thans voor de vervormingen, welke Groot-Enschede tot een goed uitgeruste stad van gezonden bouw zullen moeten maken. In het bijzonder vraagt het stadscentrum de aandacht. Met zijn radiale hoofdverkeerswegen vertoont dit het gewone beeld van vrijwel elke kleine stad, De gewone toestand komt ook te Enschede voor : de straten van de binnenstad zijn te nauw geworden voor de huidige behoeften.

Een levensvoorwaarde voor elk centrum van bevolking is, dat de tijd welke elke verplaatsing door de stad nu eenmaal opeischt, binnen aannemelijk lage grenzen beperkt blijft. In Enschede, dat als gevolg van de zegenrijke beperking van de bouwhoogte grooter uitgebreidheid heeft dan andere steden van gelijk inwonertal plegen te hebben, is bijzonder gewicht toe te kennen aan deze levensvoorwaarde, waaraan naar de thans algemeen geldende denkbeelden slechts voldaan kan worden door de stad te voorzien van een rationeel net van verkeersstraten.
In bijlagen dezes is getracht om eene beredeneerde proeve te leveren van een globale opzet voor een plan van hoofdverkeerswegen voor Enschede.
Ik heb mij daarbij naar behooren bepaald tot de groote hoofdzaken. Slechts daar, waar zulks noodig was om mijne bedoeling voldoende duidelijk te kunnen maken, heb ik niet geschroomd om mij even met de vormgeving (van wegkruisingen) in te laten, al vermocht ik niet de elegantste oplossing van den architect-stedebouwer te leveren.

Mijne bedoeling is slechts geweest om te zorgen, dat het product, dat straks uit de smeltkroes der meeningen te voorschijn zal komen, een behoorlijk gehalte zal kunnen hebben aan het element, dat alleen de ervaren traceerder er in kan brengen.

Mijne bedoeling is, om de spoedige tot standkoming te helpen bevorderen van een goed algemeen plan voor hoofdverkeerswegen gebaseerd op de thans nog openstaande mogelijkheden.
Uit bijlage dezes zal U blijken, dat ik van deze mogelijkheden, waar ik reeds eenige jaren attent op was, er successievelijk verschillende heb zien verdwijnen, respectievelijk bedreigen.
Hierdoor moge U de ongewone stap, dien ik door dit schrijven onderneem, verklaard worden.

Op grond van al het vorenstaande veroorloof ik mij U beleefd in overweging te geven om voor de Getfertstraat, de Cort van der Lindenlaan en den Parkweg niet de door Burgemeester en Wethouders voorgestelde rooilijnen vast de stellen, vóórdat U tot het oordeel gekomen is, dat de waarde, welke door mij aan deze straten is toegekend — als onderdeel van het groote geheel niet de juiste is.
Hoogachtend,


J. D. RUIJS.
INHOUD
TRACEEREN VAN HOOFDVERKEERSWEGEN
A. ALGEMEENE BEGINSELEN EN BESCHOUWINGEN
I. INLEIDING
II. HOE MEN ZICH TEGENWOORDIG DE GESTALTE VAN EEN STADSPLAN DENKT
III. EISCHEN AAN HOOFDVERKEERSWEGEN TE STELLEN
A. MINIMUMBREEDTE
B. DE DIFFERENTIATIE
C. DE JUISTE TRACEERING
IV. EISCHEN AAN HET NET VAN HOOFDVERKEERSWEGEN TE STELLEN
V. IETS OVER GORDELWEGEN
VI. IETS OVER DE OVERLAST, DIE SPOORLIJNEN IN CENTRA VAN BEBOUWING VEROORZAKEN EN DE BEPERKING VAN DIEN LAST
B. DE TRACEERING VAN HOOFDVERKEERSWEGEN TE ENSCHEDE
I. RICHTLIJNEN
A. DE INVLOED VAN DE SPOORLIJNEN
B. DOOR HET STADSCENTRUM OF LANGS HET STADSCENTRUM
C. GESTYLEERDE VORM VAN HET NIEUWE NET
II. TOEPASSING VAN DEZE GEDACHTE
A. DE TRACEERING IN DE RICHTING HENGELO EN DIE VAN DEN WESTELIJKEN NOORDWEG
B. DE TRACEERING IN DE RICHTING OLDENZAAL EN DIE VAN DEN OOSTELIJKEN NOORDWEG
C. DE TRACEERING VAN DE VERBINDING TUSSCHEN DE BEIDE VRIJE OVERWEGEN EN WEL LANGS DEN ZUID-KANT VAN DE CITY
D. DE TRACEERING IN OOSTELIJKE RICHTING
E. DE TRACEERING VAN DE OVERIGE VERBINDINGEN
VAN HET SCHEMA
III. IN HOEVERRE HET GESTELDE DOEL BEREIKT IS
IV.SLOT

boekwerk heeft wat opp. vouwen
Boek bekijken

TTMboeken uit Reutum

particulier

De verkoper zal binnen 3 werkdagen contact met u opnemen om de koop verder af te handelen.